وظیفه
بازاریابی تبدیل خریدار به مشتری استبه تعبیر پرفسور کاتلر بخشی از دارایی
ناملموس سازمان است که در ترازنامه های مالی سازمان است که درترازنامه های
مالی سازمان قرار ندارد و همین امر منجر به بی توجهی مدیران و مجریان سازمان به آنان شده است .
در ایران از آنجا که همیشه عرضه کمتر از تقاضا و نیازبازار بوده آنچه در فراگرد بازار نقش اصلی را بازی می کرد ، تولید کننده و فروشنده بوده اند و تولید کننده درجهت سود آوری ، کالایی را با کیفیتی نامرغوب و نامناسب تولید میکرد و فروشنده آن را برای عرضه در ویترین ها قرار میداد و آن چه مورد توجه نبود خریدار ، انتظارات و سلایق وی بود . خردار نیز برای رفع نیاز و انتظارات ناچار تن به تهیه کالای و خدمات مناسب میداد . اما امروزه با پیشرفت های صنعتی در رقابتی شدن صنایع – هرچند محدوده رابطه تولید کننده خریدار و مشتری خریدار در حال تغییر به سوی مشتری مداری ورابطه مشتری تولید است .
ادامه مطلب ...
یکی از
موضوعات بحث برانگیز که امروزه در مورد بازاریابی کالاهایی که قابلیت رقابت
و عرضهء آنها درسطح بین المللی وجود دارد ، این است که آیا شرکتهای عرضه
کنندهء این محصولات بایستی در ارتباط با فعالیتهای بازاریابی خود یک
استراتژی واحد برای بازاریابی درسطح جهانی اتخاذ کنند و یا برای هر منطقه
از جهان بایستی استراتژیهای بازاریابی متناسب با آن مناطق به کار گرفته شود
؟
تاکید بازاریابی جهانی بیشتر برفروش محصولاتی مشابه همراه با
تبلیغات یکسان در سرتاسر جهان است .این راهبرد در حقیقت دلالت بر آن دارد
که جهان و اجزای آن روز به روز در حال یکنواخت شدن و هم شکل شدن است و
ساکنان جهان رفته رفته چیزهای مشابهی را طلب می کنند . یکی از دلایلی که
بازاریابی جهانی روزبه روز موثر واقع میشود آن است که شبکهء ارتباطات جهانی
دسترسی هرچه بهتر را به بازارهای بیشتری در سرتاسر جهان امکان پذیر میسازد
. به عنوان مثال شبکهء سی ان ان ( CNN) امروزه ۷۸ میلیون خانوار را در
یکصد کشور تحت پوشش خود دارد و یا مخاطبان ام تی وی (MTV) شامل ۳۱۰ میلیون
نفر در ۷۸ کشور هستند .
در کار و بیزنس، قوانین آداب معاشرت فقط شامل رفتارهای شما در اداره و محتویات ایمیلتان نمی شود، این قوانین اتیکت و آداب مکالمات شما با همکارانتان را هم در بر می گیرد. معمولاً تصور می شود که اتیکت مکالمات کاری را باید در مکالمات رو در رو رعایت کرد، اما پشت تلفن هم این موارد صادق است. در هر دو مورد، الزامات قدیمی گوش دادن و حرف زدن باید در مرکز توجه قرار گیرد. ممکن است مکالمه کوتاهی با سوپروایزرتان داشته باشید، یا قبل از بستن قرارداد یا زنگ زدن به نمایندگان شرکت های دیگر، با یک مشتری جدید مسائل را بررسی کنید.
مهم نیست که کدامیک از این موارد هدف شما برای مکالمه باشد، اینکه بدانید چه بگویید و چطور به حرف های طرف مقابل گوش دهید، می توانید پله ای برای موفقیت بیشتر شما در کار، یک شراکت جدید و یا فقط یک مکالمه لذت بخش باشد. وقتی کسی با شما احساس راحتی می کند، شما هم با آنها احساس نزدیکی و راحتی بیشتری خواهید کرد و دست یافتن به اهدافتان (شبکه سازی، متقاعد کردن و ...) به طور طبیعی میسر خواهد شد. این مسئله نه تنها به شما کمک میکند به آنچه که میخواهید برسید، بلکه احترام زیادی هم برای شما کسب خواهد کرد. حال اجازه بدهید به برخی از اصلی ترین اصول و روش مکالمات کاری و تجاری بپردازیم ادامه مطلب ...
امروزه در محیطهای پرتلاطم کسبوکار، علیالخصوص در کسبوکارهایی که مبتنی بر تکنولو
ژی روز میباشند. به دلیل تغییرات مرجع فناوری در صنعت الکترونیک، بنگاههای اقتصادی میبایست متناسب با توانمندیهای خود، شرایط محیط (بازار) و تحولات تکنولوژیک، استراتژیهای مختلفی را برگزیدند تا بتوانند علاوه بر حفظ سرمایهگذاری و تثبیت سرمایه به رشد و توسعه سازمانی دست یابند و بدین طریق نه تنها از مخاطرات ناشی از تحولات بازار در امان مانده بلکه تهدیدات محیطی را به فرصتهای ایدهآل تبدیل نمایند.
تحقیقات بازاریابی و در واقع تعریف نیازهای مصرفکنندگان، از مهمترین عواملی است که میتواند ما را در تدوین و اجرای استراتژیهای مؤثر راهبری نماید. هر چند الگوهای برنامه بازاریابی با هدف تأمین نیازهای مشتریان آغاز میگردد اما دستیابی مدیران به اطلاعات مربوط به مشتریان، رقبا و دیگر نیروهای موجود در بازار، امری ضروری است و میتواند توانمندی آنان را در پیشبرد اهداف فروش یا به عبارتی ایجاد انگیزه خرید در مشتریان با استراتژیهای کوتاهمدت یا بلندمدت بالا برد. در این مقاله سعی بر آن شده است که با شناخت نیاز مشتری، معیارهای انتخاب خرید کالا را با دو شاخص کیفیت و خدمات، بررسی نماییم تا علاوه بر حفظ مشتری، راهکارهای دستیابی به بازارهای جدید را یافته و از این طریق نسبت به تثبیت سرمایهگذاری بلندمدت، همت گماریم.
ادامه مطلب ...برخی از ویژگیهای خاص صنعت پیمانکاری به شرح زیراست:
١- اجرای عملیات موضوع پیمان از طریق انعقاد قرارداد به پیمانکار واگذار میشود و مدت اجرای طرح معمولابه بیش از یک دوره مالی تسری مییابد.
٢-فعالیتهای پیمانکاری برخلاف سایر فعالیتهای تولیدی که معمولا در فضای کارخانه انجام میگیرد درمحل اجرای طرح که کارفرما در اختیار پیمانکار قرار میدهد انجام میگیرد.
٣- هر قرارداد پیمانکاری معمولا به ساختن یک دارایی خاص میانجامد.
٤- قرارداد پیمانکاری پس از طی تشریفات مناقصه یا ترک مناقصه و یا توافق قیمت به پیمانکار واگذار میشود.
٥- پیمانکار برای پیشنهاد مبلغ پیمان علاوه بر برآورد بهای تمام شده طرح، سود مورد انتظار خود را به آن
اضافه میکند.
ادامه مطلب ...