چکیده:
مدیریت دانش چیز جدیدی نیست . درواقع ،از صدها سال قبل که مالکان شرکتهای
فامیلی و یا پیشه وران زبده تجارت حرفه ای خود رابه طور کامل و دقیق به
فرزندان و شاگردان خویش انتقال می داده اند، مدیریت دانش وجودداشته است .
اما، تا سال 1990 که مدیران عالی سازمانها شروع به بحث درباره مدیریت دانش
کردند چیزی به این نام وجود نداشت . به همان اندازه که زیربناهای اقتصاد
صنعتی از حالت وابستگی به منابع طبیعی به سمت وابستگی به سرمایه های فکری
تغییر حالت پیدا می کرد، مدیران نیز ناگزیر از آن بوده اند تا به بررسی
دانش زیربنایی کسب وکارشان وچگونگی استفاده از آن بپردازند. درست درهمین
زمان ، افزایش شبکه های کامپیوتری امکان طبقه بندی ، ذخیره سازی و استفاده
برابر افراد از انواع مهم دانش را به گونه ای آسانترو ارزانتر از گذشته
امکان پذیر ساخت . نویسندگان مقاله - هانسن ، نوریا و تایرنی - اقدامات
مدیریت دانش را در چندین صنعت موردمطالعه قرار دادند. در این راستا، آنها
کارشان را با مطالعه مدیریت دانش شرکتهای مشاوره ای شروع کردند. زیرا،
"دانش " سرمایه اصلی مشاوران بوده و این شرکتها در زمره اولین شرکتهایی
بودند که به مدیریت دانش توجه کرده و در این زمینه سرمایه گذاریهای کلانی
انجام داده بودند. همچنین آنها در بین اولین شرکتهایی بودند که دریک حجم
وسیع درپی استفاده از تکنولوژی اطلاعات به منظور تسخیر و گسترش آن برآمده
اند. از سوی دیگر، به نظر محققان فوق ، تجارب این شرکتها که در ارتباط با
تجارب تمامی شرکتهایی بود که به نیروی انسانی خبره و جریانهای فکری وابسته
بودند،می توانست درمورد اینکه چه کارهایی در زمینه مدیریت دانش انجام شده و
چه کارهایی انجام نشده آنها را راهنمایی کند. هانسن و همکارانش دریافتند
که مشاوران یک روش متحدالشکل را برای مدیریت دانش تعقیب نمی کنند بلکه آنها
از دو استراتژی متفاوت دراین زمینه استفاده می کنند که عبارتند از:
استراتژی کدگذاری"Codification Strategy" و استراتژی شخصی سازی
"Personalization Strategy".
چکیده: بدون شک امروزه فناوری به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها مطرح میباشد. به خصوص فناوری پیشرفته که در رشد و ترقی صنعت آنها بسیار مؤثر است و در سبقت گرفتن از دیگر رقبا در عرصة تجارت جهانی نقش بهسزایی ایفا میکند. بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و جهت کسب فناوریهای پیشرفته فعالیتها و اقدامهای چشمگیری در سالهای اخیر انجام داده است و از مفاد چشمانداز بیستساله است که ایران اسلامی بایستی در سال 1404 به جایگاه اول فناوری در آسیای جنوبغربی دست یابد. تحقیق حاضر پس از ارائه مطالبی راجع به تعریف و طبقهبندی فناوری و انتقال فناوری و بررسی روشهای آن از جمله سرمایهگذاری خارجی و فنبازار، به توضیح طرح استراتژی توسعه صنعتی و به خصوص بحث فناوری آن پرداخته است.
سپس با استفاده از مطالعة میدانی از بین اساتید دانشگاه و کارشناسان مدیریت و اقتصاد آشنا و مرتبط با استراتژی توسعه صنعتی و چشمانداز بیست ساله، استراتژی توسعه صنعتی را در قالب سند چشمانداز بیست ساله جهت دستیابی به فناوری پیشرفته مورد تحلیل قرار داده است. در نتیجه معلوم گردید طرح استراتژی توسعه صنعتی به دلیل اینکه با یک دید صرفاً اقتصادی تدوین شده است و ابعاد مدیریت فناوری و سیاستگذاری و آیندهنگاری فناوری در آن به صورت صحیح و کارآمد لحاظ نشده است در دستیابی به فناوریهای پیشرفتة مطرح در آسیای جنوب غربی در 20 سال آینده (شامل فناوری اطلاعات، نانوفناوری و الکترونیک) آن گونه که انتظار میرود اثربخشی ندارد. و این در حالیست که این طرح از نقاط قوت خوبی برخوردار بوده و به عنوان یک کار مبنایی میتواند با کمک گرفتن از کارشناسان مدیریت فناوری، استراتژیک و آیندهنگاری فناوری، تکمیل و اصلاح قابل اجرا و عملیاتی شود.
کلیدواژهها: توسعه صنعتی ـ سند چشمانداز بیستساله ـ آیندهنگاری[1] ـ فناوری پیشرفته[2] ـ ایران.
ادامه مطلب ...در این مقاله اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در توسعه اقتصادی از ابعاد مختلفی بحث و بررسی میشود . همچنین رابطه بین نوع استراتژی فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی کشورها را بررسی می کند و از میان انواع استراتژی های این فناوری به نقش استراتژی «استفاده داخلی فناوری اطلاعات و ارتباطات» تاکید زیادی دارد و نشان می دهد که اهمیت آن در توسعه اقتصادی بیشتر از استراتژی «صادرات تولیدات و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات» است . درنهایت استراتژی استفاده داخلی فناوری اطلاعات و ارتباطات را به عنوان موتور رشد اقتصادی معرفی می کند. بنابراین، در کشورهای درحال توسعه و بخصوص ایران انتخاب استراتژی فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اقتصادی کشور نقش اساسی داشته و استدلال می شود که در این استراتژی اگر وزن بیشتر به استفاده داخلی فناوری اطلاعات و ارتباطات داده شود ، کمک زیادی به توسعه اقتصادی کشور خواهد شد .
ادامه مطلب ...
چکیده
در طول یک دهه گذشته، کارخانجات خودروسازی بااین
نگرش که می توانند از طریق ایجاد شبکه های تامین کننده ناب، همکاریهای مشترک و مدیریت زنجیره تامین به مزیت رقابتی دست یابند، تاکید فزاینده ای بر روی این رویکردها اعمال کرده اند. در حقیقت، شرکتهای برجسته صنعتی بیش از نیمی از منافع مالیشان را برروی خرید مواد اولیه و قطعات مورد نیاز سرمایه گذاری کرده و این سهم سر
مایه گذاری با گرایشهای اخیر به سمت کوچک سازی شرکتهای خودروسازی و توجه بیشتر به منبع یابی بیرونی در حال افزایش است. این مقاله در صدد است تا پس از معرفی مدلهای مطرح در زمینه مدیریت تامین کنندگان و تحلیل و مقایسه آنها، به معرفی شراکتهای استراتژیک و رده بندی استراتژیک تامین کنندگان بپردازد.
ادامه مطلب ...مدیریت استراتژیک روش منطقی و علمی برای اتخاذ تصمیمات بزرگ سازمانی است که متضمن تجربه و قضاوت شهودی است .
مدیریت استراتژیک هنر و علم تدوین ، اجرا و ارزیابی تصمیمات وظیفه ای چند گانه جهت دستیابی به اهداف بلند مدت سازمانی می باشد .
ادامه مطلب ...